Kobieta licząca wydatki na kalkulatorze

Trzy poziomy wtajemniczenia, czyli jak treść strony internetowej wpływa na koszt jej stworzenia?

Witryny różnią się od siebie nie tylko tym, co widzimy przeglądając je z perspektywy widza, ale także tym, co dzieje się w nich „od środka”. Koszt stworzenia i utrzymania strony internetowej (oraz oczywiście czas potrzebny na jej stworzenie) zależny jest nie tylko od stopnia skomplikowania danego projektu, ale także od tego, co ma się dziać ze stroną (a raczej z jej treścią) już po jej stworzeniu.

Jeśli zastanawiasz się nad własną witryną w sieci, ale nie wiesz jak kształtują się koszty stworzenia i utrzymania strony internetowej – tym wpisem spróbuję przybliżyć Ci nieco trzy rodzaje stron, podzielone właśnie ze względu na to, co (jako jeden z dwóch głównych czynników) wpływa na ich cenę, bez zbędnego zgłębiania się w techniczne aspekty. Ostateczna wycena jest oczywiście zawsze indywidualna, bo zależy od wielu aspektów, zatem podane przedziały są mocno uśrednione i tylko orientacyjne, ale dzięki znajomości tego podziału łatwiej będzie Ci zdecydować czego potrzebujesz.

Strona internetowa jako wizytówka firmy

Najprostszą formą są tak zwane „strony-wizytówki”. Takie witryny przygotowane są pod konkretny, zaakceptowany przez klienta projekt graficzny i konkretną, stałą treść, w prosty sposób przedstawiające na przykład:

  • dane kontaktowe Twojej firmy
  • historię firmy
  • opis oferty
  • zdjęcia produktów

Takie strony zostają stworzone z myślą, że raczej nie będą zmieniane. Ich główną zaletą jest to, że ich stworzenie i utrzymanie zwykle jest stosunkowo proste (i tanie), jednak aby w przyszłości zmienić (lub dodać) cokolwiek na stronie, należy za każdym razem zgłosić się do programisty ze zleceniem wprowadzenia zmian – i to, z punktu widzenia właściciela strony, jest największą wadą takiego rozwiązania. Jeśli jednak nie są planowane częste lub duże zmiany, a budżet przewiduje niski koszt stworzenia strony internetowej, warto zdecydować się na taką opcję.

Koszt stworzenia najprostszej strony internetowej przeważnie nie przekracza 1000 zł.

Dłoń mężczyzny trzymającego wizytówkę
Najniższy koszt stworzenia strony internetowej gwarantują najprostsze strony-wizytówki.

Strona internetowa z prostym systemem zarządzania treścią (CMS)

Bardziej zaawansowaną, i przede wszystkim elastyczną formą są strony internetowe oparte o prosty system zarządzania treścią (content management system). Takie strony oczywiście również tworzone są zgodnie z projektem graficznym, ale dzięki systemowi CMS istnieje możliwość samodzielnego wprowadzania prostych zmian w treści strony, a także dodanie elementów interaktywnych (takich jak np. formularz kontaktowy). Taki system umożliwia na przykład:

  • zmianę treści tekstu na stronie
  • dodanie nowej podstrony
  • zarządzanie zdjęciami w galerii zdjęć
  • dodanie interaktywnego formularza kontaktowego

Dzięki takiemu rozwiązaniu proste zmiany na stronie, które mogą być wymagane w przyszłości, można wykonać samodzielnie, korzystając z przygotowanych w systemie CMS edytorów, bez angażowania w to programisty, zatem jest to ogromna zaleta względem prostszych stron-wizytówek.

Z uwagi na potrzebę stworzenia systemu CMS i przystosowania zawartości strony do niego, koszt stworzenia takiej strony internetowej jest wyższy, bo podczas tworzenia wymaga od programisty znacznie większej wiedzy i nakładu pracy. Możliwość samodzielnego wprowadzania prostych zmian jest jednak tego warta, jako kompromis pomiędzy najprostszą, niezmienną stroną, a bardziej rozbudowanym serwisem.

Koszt stworzenia strony internetowej z podstawowym systemem zarządzania treścią zwykle zamyka się w przedziale 1200-2500 zł.

Mężczyzna przy biurku projektujący treść strony internetowej
System zarządzania treścią (CMS) umożliwia wprowadzanie prostych zmian w treści strony.

Wielojęzyczna strona internetowa z zaawansowanym systemem zarządzania treścią (CMS) i niestandardowymi modułami

Co jeśli tekst, formularz kontaktowy i galeria zdjęć to za mało? Czasami potrzebne są mniej popularne, a co za tym idzie, niestandardowe moduły i funkcjonalności, takie jak na przykład:

  • wielojęzyczność treści
  • lista produktów z podstronami konkretnych produktów
  • wyszukiwarka mieszkań/usług
  • wszelkie inne moduły, umożliwiające większą interakcję z użytkownikiem

Tego typu moduły muszą być tworzone za każdym razem praktycznie od zera, pod konkretne wytyczne i wymogi klienta. Ich wykorzystanie znacząco podnosi atrakcyjność strony, dzięki czemu jej użytkownik zostaje na niej dłużej, ma możliwość lepszego poznania oferty lub nawet konkretnych produktów firmy itp. Wielojęzyczność z kolei otwiera firmę na inne kraje, przez co ma ona szanse dotrzeć znacznie dalej. System zarządzania treścią oczywiście umożliwia edycję również takich niestandardowych modułów (czyli np. dodawanie kolejnych produktów razem z ich opisem i zdjęciami), ponadto edytor stron wbudowany w system CMS jest w tym przypadku modularny, a co za tym idzie, właściciel strony może sam tworzyć bardziej zaawansowane podstrony, dodając na nich wybrane przez siebie moduły, zmieniać ich kolejność, czyli, mówiąc prościej, układając stronę z konkretnych „klocków, opcjonalnie z podziałem na wersje językowe. Tak przygotowany system jest również lepiej zoptymalizowany pod większy ruch na stronie, ma również możliwość rozszerzania w przyszłości o dodatkowe moduły.

Jest to zatem najbardziej zaawansowana opcja witryny dla bardziej wymagających klientów. Koszt stworzenia i utrzymania złożonej strony internetowej jest większy od wcześniej przedstawionych rodzajów stron, a każdy niestandardowy moduł musi zostać wyceniony osobno, jednak jest to najlepszy wybór, kiedy najpopularniejsze elementy stron internetowych nie wystarczają, by w całości przedstawić firmę, lub wymagane jest umożliwienie widzowi większej interakcji z ustrukturyzowanymi treściami na stronie.

Koszt stworzenia strony internetowej z zaawansowanymi możliwościami edycji i niestandardowymi modułami jest ciężki do ogólnego oszacowania, jako, że wycena zależy głównie od rodzaju pożądanych modułów, ale można przyjąć, że koszt ten zaczyna się od ok. 2600 zł.

Współpracownicy pracujący nad złożoną treścią strony
Zaawansowany system zarządzania treścią pozwala rozszerzać funkcjonalność strony o niestandardowe moduły.

Podsumowanie – koszt stworzenia strony internetowej zależy od wymogów klienta

Mam nadzieję, że tym wpisem rozjaśniłem prostym językiem to, jak bardzo różnić mogą się od siebie z pozoru podobne serwisy. Jak widać zatem, jeśli zastanawiasz się nad własną stroną internetową, jednym z kluczowych kroków, jeszcze przed zleceniem wyceny, jest podjęcie decyzji odnośnie stopnia jej zaawansowania i możliwości prostej ingerencji w zamieszczone treści. To właśnie ten aspekt, razem z ogólnym stopniem skomplikowania strony, wpływa głównie na koszty związane z jej stworzeniem i utrzymaniem.

Jeśli decyzja została już podjęta (lub potrzebujesz pomocy w jej podjęciu) i masz już w głowie obraz tego jak powinna wyglądać i działać Twoja strona, zapraszam do kontaktu!


Zdjęcia z https://pl.freepik.com/